Golf is de netwerksport bij uitstek. Niets zo bevorderlijk voor een zakelijke deal als een rondje golf met relaties. Er is waarschijnlijk geen betere plaats in de wereld om zaken te doen dan op de golfbaan.
Zakenmensen over de hele wereld weten dat het delen van een gemeenschappelijke frustratie met hun golfspel de perfecte omgeving voor zakelijke gesprekken bevordert. Partnerschappen en bedrijven zijn geëvolueerd op de golfbaan, meer dan je je kunt voorstellen. Zakelijk golfen is al bijna net zo oud als de golfsport zelf.
Mensen die elkaar beter kennen, zijn eerder geneigd om zaken met elkaar te doen. Daarin is het zakelijk golfen vrijwel niets veranderd.
Wanneer je zaken doet op de golfbaan, heb je de luxe van het delen van een gemeenschappelijk doel - elkaar te verslaan.
Het behouden van een goede klant is vrijwel altijd goedkoper dan het werven van een nieuwe. Hoe mooi is het dan om samen met je bestaande klanten een rondje te gaan golfen. Je bent buiten in een mooie omgeving en je bent sportief bezig.
Tegelijkertijd heb je genoeg tijd om met elkaar van gedachten te wisselen. Bovendien loop je bij achttien holes ook nog eens 10 tot 12 kilometer. Golf is dus gezond voor zowel je bedrijf als voor jezelf.”
Het is vaak moeilijker om een afspraak van een half uur te krijgen op iemands kantoor, dan voor een golfafspraak van een paar uur.
Hoe breng je zaken en sport in evenwicht op de golfbaan? Helaas is er geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Net als bij elke beslissing in het bedrijfsleven, moet je de uitkomst afwegen tegen wat er gebeurt. Als je een grote klant probeert binnen te halen, zal je waarschijnlijk niet de draak willen steken met de gemiste chip van je potentiële klant.
Maar je wilt ook niet de reputatie krijgen dat je een slijmbal bent. Als jouw potentiële klant een 7 maakt op een Par 3 hole, dan wil je echt niet uitgebreid gaan applaudisseren omdat het duidelijk zal zijn dat je alleen maar probeert zijn of haar ego te strelen. Zaken doen op de golfbaan is een delicate zaak, dus begin met een plan in gedachten.
Begin je golfronde NIET met een verklaring over wat je hoopt te bereiken aan het einde van de ronde. Het idee achter zakendoen op de golfbaan is om eerst vrienden te maken en dan pas zaken te doen.
Als je speelt, hou dan in gedachten dat je je "A" spel wilt brengen zoveel als menselijk mogelijk is. Je speelt misschien tegen iemand die met kop en schouders boven je uitsteekt, maar als jij de betere speler bent, laat hem/haar dan niet winnen in de hoop om zo de deal te kunnen sluiten. Speel golf alsof je het meent en win het respect van die klant / prospect.
Uiteindelijk is netwerken en verkopen mensenwerk. Gun daarom mensen de tijd om je rustig te leren kennen en te ontdekken wat jij voor hen kunt doen.
Dat begint meestal met interesse tonen voor de ander. Een onderdeel dat nogal eens wordt vergeten. Niemand heeft zin in opdringerige verkopers. En al zeker niet op de golfbaan.
Zorg dus dat je dat zelf ook niet bent.
Hole 19 is de bijnaam van het clubhuis. Vrijwel zeker de belangrijkste hole die je bij zakelijk golfen kunt spelen.
Hier worden deals gewonnen, maar ook verloren.
Denk jij dat een potentiële klant zit te wachten op een nieuwe leverancier die net iets te diep in het glaasje heeft gekeken?
Als je graag wilt drinken, ga je gang. Maar hou er wel rekening mee dat je bij het zakelijk golfen, naast het golfen en plezier hebben, ook aan het werk bent.
Neem jij een dronken en net iets te luidruchtige vertegenwoordiger serieus?
Zij ook niet.
GC Fore! biedt managers van G4S, namens G4S, de mogelijkheid om samen met een klant of prospect een golfronde te lopen bij 1 van de 6 burggolf-locaties.
GC Fore! verzorgt dan o.a. de boeking van de starttijd en de greenfee-vouchers. Vul, via onderstaande button het aanvraagformulier hiervoor in.
Kijk voor meer informatie over de verschillende burggolf-locaties op onze Burggolf-pagina
Vragen over zakelijk golf of vergaderen?
Stuur dan een mail naar: g4s.golf@golfclubfore.nl